
Η επιστήμη της ανθρωπολογίας μελετά την αναπαράσταση μέσα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, μέσα από τη διαδικασία παραγωγής, διανομής και κατανάλωσης ενός μιντιακού προϊόντος. Παρόλο που η ανθρωπολογία των Μ.Μ.Ε, παρόλο που είναι ένα καινούριο πεδίο έχει καλά αναπτυγμένες μεθόδους ανάλυσης , σύμφωνα με τις οποίες αντιμετωπίζει τα αντικείμενα της έρευνας της.
Θεωρώ λοιπόν σκόπιμο να κάνω μία μικρή αναφορά στις μεθόδους αναπαράστασης που υπάρχουν, ώστε μέσα από τους μικρούς ορισμούς που θα αναφέρω θα καταλήξω στις μεθόδους με τις οποίες προσέγγισα εγώ το απόσπασμα από την εκπομπή της Ε. Μενεγάκης που παρουσίασα ως δείγμα λαϊκής αναπαράστασης.
Αρχίζοντας λοιπόν θα αναφέρω τις πέντε μεθόδους ανθρωπολογίας των Μ.Μ.Ε, και πως χαρακτηρίζεται η καθεμία. Πρώτα θα μιλήσω για τη μέθοδο της κειμενικής ανάλυσης, σύμφωνα με την οποία ως κείμενο ορίζουμε το αντικείμενο της έρευνας. Με άλλα λόγια το αντικείμενο πρέπει να "διαβαστεί" ως κείμενο και να αναλυθεί.
Μία άλλη μέθοδος ανάλυσης είναι ερμηνευτική, όπου η δουλεία του ανθρωπολόγου είναι να ερμηνεύσει το αντικείμενο του. Ο ανθρωπολόγος είναι ξεκάθαρος σε αυτό που λέει, δίνοντας τη δική του διάσταση.
Υπάρχει ακόμη, η επικοινωνιακή κατανάλωση. Εδώ γίνεται επικέντρωση στην κατανάλωση μιντιακού προϊόντος, και η ανάλυση περιορίζεται σε ένα προϊόν.
Στη συγκριτική ανάλυση υπάρχει σύγκριση είτε σε σχέση με το δικό μας πολιτισμό, είτε με διαφορετικά αντικείμενα, όπως για παράδειγμα η προσέγγιση ενός αντικειμένου από την ιστορική ή από την ανθρωπολογική προσέγγιση.
Επιπρόσθετα, συναντάμε και την εθνογραφία της επικοινωνιακής παραγωγής που ασχολείται με τη μελέτη των παραγόμενων αντικειμένων, όπως για παράδειγμα η επιλογή ενός προγράμματος , από κάποιο κανάλι.
Τέλος μπορούμε να έχουμε την συνδυαστική μέθοδο, δηλαδή το συνδυασμό διαφορετικών μεθόδων με τις οποίες προσεγγίζεται ένα κείμενο.
Θα περάσω τώρα στο συγκεκριμένο που χρησιμοποίησα ως δείγμα λαϊκής αναπαράστασης, από την εκπομπή της Ε. Μενεγάκη. Πρώτα από όλα χρησιμοποίησα την κειμενική ανάλυση για να αναλύσω το απόσπασμά που διάλεξα, γιατί το αντιμετώπισα ως ένα άγνωστο κείμενο, το οποίο διάβασα και προσπάθησα να κατανοήσω και να προσεγγίσω. Βέβαια δεν περιορίστηκα μόνο ΄σ' αυτή τη μέθοδο, γιατί έτσι δεν θα μπορούσα να δω "πίσω" από την εικόνα, αλλά θα έπρεπε να περιοριστώ σε αυτό που έβλεπα.
Χρησιμοποίησα ακόμη την ερμηνευτική προσέγγιση, καθώς προσπάθησα να ερμηνεύσω το αντικείμενό μου ως δείγμα λαϊκής κουλτούρας και να αναφέρω ξεκάθαρα την προσωπική μου άποψη για το πως παρουσιάζεται το απόσπασμα στους τηλεθεατές και πως λειτουργεί στην κουλτούρα τους.
Θα μπορούσα να αναφέρω ακόμη ότι κάνω μία εθνογραφία της επικοινωνιακής παραγωγής, γιατί αναλύω το γιατί ο σκηνοθέτης επιλέγει να βάλει τα συγκεκριμένα αποσπάσματα για το βίντεο και πως αυτά λειτουργούν στο θεατή.
Κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι καταλήγω στο συνδυασμό μεθόδων ανάλυσης για να μπορέσω να κάνω μία πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση του αποσπάσματος που μελετώ και να κάνω μία πιο εκτεταμένη ανάλυση.
1 σχόλιο:
Καλή δουλειά θα μπορούσε να είναι και καλύτερη αν αξιολογούσες λοιπόν το αποτέλεσμα που σου έδωαν αυτές οι μέθοδοι που αναφέριες ότι χρησιμοποίησες. Στη παράγραφο
'Θα μπορούσα να αναφέρω ακόμη ότι κάνω μία εθνογραφία της επικοινωνιακής παραγωγής, γιατί αναλύω το γιατί ο σκηνοθέτης επιλέγει να βάλει τα συγκεκριμένα αποσπάσματα για το βίντεο και πως αυτά λειτουργούν στο θεατή'. κάνεις λάθος δεν κάνεις εθνο. της παραγωγής-πχ δεν έχεις πα΄ρει συνεντεύξεις από το σκηνοιέτει ή δεν παρακολούθησες τη δουλειά εκ των έσω- συνεχίζεις την ερμηνευτική μέθοδο.
Δημοσίευση σχολίου